راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
س ١ : آیا تقلید، صرفا یک مسأله عقلی است یا ادله شرعی نیز دارد؟
س ٣ : قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز
لازم است؟
ج: مراد از احتیاط در موارد آن، رعایت همه احتمالات فقهی است؛ به طوری که مکلّف مطمئن شود که به وظیفه
خود عمل کرده است.
س ٤ : دخترم بزودی به سن تکلیف م یرسد و باید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید برایاو دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟
ج: اگر وی به تنهائی نمی تواند وظیفه شرعی خود را دراین باره تشخیص دهد، وظیفه شما ارشاد و راهنمائی
اوست.
س ٥ : نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص
حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می کنند، آیامتابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟
ج: تشخیص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخیص موضوع واج ب نیست،
مگر آنکه به آن تشخیص اطمینان پیدا کند و یا موضوع از موضوعاتی باشد که تشخیص آن نیاز به استنباط دارد .
س ٦ : آیا کسی که در آموختن احکام دینیمورد نیاز خود کوتاهی می کند، گناهکار است؟
ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است.
س ٧ : گاهی از افراد کم اطلاع از مسائل دینی درباره مرجع تقلید شان پرسش می شود، می گویند نمی دانیم، یااظهار می دارند که از فلان مجتهد تقلید می کنیم، ولی عملا التزامی به خواندن رساله آن مجتهد و عمل به فتاوای اوندارند، اعمال این گونه افراد چه حکمی دارد؟
ج: اگر اعمال آنان موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند،
محکوم به صحت است.
س ٨ : با توجه به اینکه در مسائلی که مجتهد اعلم قائل به وجوب احتیاط است، می توانیم به مجتهد اعلم بعد ازوی مراجعه کنیم، اگر اعلم بعد از او نیز قائل به وجوب احتیاط در مسأله باشد، آیا رجوع به اعلم بعد از او جایز
است؟ و اگر فتوای مجتهد سوم هم همانگونه بود، آیا م یتوان به اعلم بعد از آنان مراجعه کرد؟ و همینطور ...، لطفاًاین مسأله را توضیح دهید.
ج : در مسائلی که مجتهد اعلم فتوا ندارد، رجوع به مجتهدی که در آن مسأله احتیاط نکرده اس ت و فتوای
صریح دارد، با رعایت ترتیب الاعلم فالاعلم، اشکال ندارد.
ج: تقلید، ادله شرعی دارد و عقل نیز حکم می کند که شخص نا آگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند.
س ٢ : به نظر شریف حضرتعالی، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟
ج : چون عمل به احتیاط مستلزم شناسائی موارد و چگونگی احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دین از مجتهد جامع الشرائط تقلید کند.س ٣ : قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز
لازم است؟
ج: مراد از احتیاط در موارد آن، رعایت همه احتمالات فقهی است؛ به طوری که مکلّف مطمئن شود که به وظیفه
خود عمل کرده است.
س ٤ : دخترم بزودی به سن تکلیف م یرسد و باید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید برایاو دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟
ج: اگر وی به تنهائی نمی تواند وظیفه شرعی خود را دراین باره تشخیص دهد، وظیفه شما ارشاد و راهنمائی
اوست.
س ٥ : نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص
حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می کنند، آیامتابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟
ج: تشخیص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخیص موضوع واج ب نیست،
مگر آنکه به آن تشخیص اطمینان پیدا کند و یا موضوع از موضوعاتی باشد که تشخیص آن نیاز به استنباط دارد .
س ٦ : آیا کسی که در آموختن احکام دینیمورد نیاز خود کوتاهی می کند، گناهکار است؟
ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است.
س ٧ : گاهی از افراد کم اطلاع از مسائل دینی درباره مرجع تقلید شان پرسش می شود، می گویند نمی دانیم، یااظهار می دارند که از فلان مجتهد تقلید می کنیم، ولی عملا التزامی به خواندن رساله آن مجتهد و عمل به فتاوای اوندارند، اعمال این گونه افراد چه حکمی دارد؟
ج: اگر اعمال آنان موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند،
محکوم به صحت است.
س ٨ : با توجه به اینکه در مسائلی که مجتهد اعلم قائل به وجوب احتیاط است، می توانیم به مجتهد اعلم بعد ازوی مراجعه کنیم، اگر اعلم بعد از او نیز قائل به وجوب احتیاط در مسأله باشد، آیا رجوع به اعلم بعد از او جایز
است؟ و اگر فتوای مجتهد سوم هم همانگونه بود، آیا م یتوان به اعلم بعد از آنان مراجعه کرد؟ و همینطور ...، لطفاًاین مسأله را توضیح دهید.
ج : در مسائلی که مجتهد اعلم فتوا ندارد، رجوع به مجتهدی که در آن مسأله احتیاط نکرده اس ت و فتوای
صریح دارد، با رعایت ترتیب الاعلم فالاعلم، اشکال ندارد.
+ نوشته شده در یکشنبه هشتم مرداد ۱۳۹۱ ساعت 12:34 توسط سید علی هاشمی نژاد
|
به نام خدا