حكم پنير مايه تهيه  شده از حيوان حلال گوشت :

س: اگر پنيرمايه از ميته يا حيوان تذكيه نشده حلال گوشت تهيه شده باشد، حلال است يا حرام؟ اگر براى‌ ما اين امكان وجود ندارد كه بدانيم از ميته بوده يا از حيوان تذكيه نشده، فقط مطمئن هستيم كه از حيوان حلال گوشت مثل بره، گوساله و يا بزغاله شيرى تهيه شده است.

ج) پنيرمايه مذكور حلال است.
آهسته خواندن قرائت نماز فرادا جهت مراعات احترام امام جماعت:

س: بنده امام جماعت‌مان را عادل نمى‌‌دانم اما به خاطر مسئوليت شرعى‌ حقيقى‌ و حقوقى‌ كه دارم حضور در نماز جماعت را الزامى‌ مى‌‌دانم و مجبورم در صف جماعت باشم با توجه به اينكه بلند خواندن حمد و سوره باعث هتك حرمت امام جماعت و عدم حضور مردم مى‌‌شود آيا مى‌‌توانم در صف جماعت حاضر شوم و حمد و سوره را طورى‌ بخوانم كه ديگران صداى‌ آن را نشنوند؟

ج) حتى‌ در مفروض سؤال جايز نيست نماز جهريه را به صورت آهسته بخوانيد. مى‌توانيد به اميد ثواب اقتدا نماييد و پس از آن نمازتان را اعاده کنيد.

حرکت بدن در هنگام ذکر مستحبى‌:

 س: آيا در اذكار مستحبى‌ نماز بى‌‌حركت بودن بدن احتياط مستحب است يا احتياط واجب؟

ج) اگر به قصد ورود باشد، بنابر احتياط واجب بايد بدن آرام باشد.

حرکات جزئى‌ بدن در هنگام نماز :

.س: اگر در هنگام ركوع، انگشتان پا و كف پا (به غير از پاشنه پا) حركت كند و يا كمتى‌ بالا بيايد، آيا نماز باطل است؟

ج) حركت‌هاى‌ مختصر كه صورت نماز را بهم نمى‌‌زند و منافات با طمأنينه ندارد، مبطل نيست.

سجده سهو براى‌ تشهد يا حمد اضافه:

س: كسى‌ كه در نماز تشهد اضافى‌ مى‌‌گويد و يا مثلاً در ركعت سوم و چهارم سهواً حمد را مى‌‌خواند و بعد با علم و آگاهى‌ از اول تسبيحات را مى‌‌خواند، نمازش چه حكمى‌ دارد؟ آيا سجده سهو بخاطر تشهد اضافى‌ يا حمد اضافى‌ واجب مى‌‌شود؟

ج) نمازش صحيح است و سجده سهو واجب نيست اگر چه موافق احتياط مستحب است.

علم به رکعت فراموش شده در بين رکعات احتياط:

س: اگر شخصى‌ بين دو و سه و چهار شك كند و موقعى‌ كه دو ركعت نماز احتياط ايستاده خوانده پس از ركوع ركعت دوم يادش بيايد كه نمازش را سه ركعت خوانده، بايد نماز احتياط را چند ركعتى‌ بخواند و آيا اعاده كردن نماز واجب است يا خير؟

ج) بنابر احتياط واجب نماز احتياط را رها كند و يك ركعت باقيمانده را بخواند و سپس نمازش را اعاده نمايد.

شک در اعراب يک کلمه در نماز:

س: در نمازى‌ اعراب  كلمه‌اى‌ را نمى‌‌دانستم لذا چون احتمال نمى‌‌دادم كه بايد به هر دو صورت تلفظ كنم چنين نكردم، آيا بايد يك شبانه‌روز نماز قضا كنم چون نمى‌‌دانم در چه نمازى‌ بوده است؟

ج) در فرض سؤال يك نماز صبح، يك نماز مغرب و يك نماز چهار ركعتى‌ به قصد «ما فى الذمّه» بجا آورد.

اهمال در احراز عدالت امام جماعت:

س: قبلاً كه مسأله عدالت امام جماعت و جمعه را به شكل صحيح و يا تقريباً اصلاً نمى‌‌دانستم پشت سر هر كسى‌ كه امام جماعت و جمعه مى‌‌شد نماز مى‌‌خواندم آيا اين نمازها با فرض اينكه شايد آنها عادل نبوده‌اند نياز به قضا دارد؟

ج) نمازهاى‌ گذشته محكوم به صحّت مى‌‌باشند.

روزه در روز عاشورا:

س: آيا روزه گرفتن در روز عاشورا جايز است؟

ج) کراهت دارد.

روزه سکوت:

س: شنيده‌ام که گرفتن روزه سکوت حرام ولى بعضى مى‌گويند در صورت نذر حلال است، آيا چنين گفته‌اى صحيح است؟

ج) حرام است.

 اطمينان به تولد ماه نو:

س: اگر يقين و اطمينان به تولد هلال و قابل رؤيت بودنش پيدا شود، آيا تکيه و اعتماد بر آن حتى اگر در حال حاضر رؤيت نشود، امکان دارد؟

ج) اگر يقين به تولد هلال و قابل رؤيت بودن آن حاصل شود ـ يعنى به وجود ماه و امکان رؤيتش ـ علم به حلول ماه حاصل شده و آثار اول ماه بر آن مترتب مى‌شود، هر چند خود شخص فعلاً هلال را نديده باشد.

كثيرالسفر:

س: چگونه كسى كثيرالسفر محسوب مى‌شود؟ و اگر چنين عنوانى بر كسى منطبق شد، آيا هر جا كه برود نمازش تمام است و بايد روزه بگيرد يا  فقط در صورتى كه براى كار برود؟

ج) عنوان كثيرالسفر حكمى ندارد؛ و تمام‌بودن نماز و صحيح‌ بودن روزه براى كسى است كه يا شغلش سفر است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) يا شغل و كارش در سفر است مانند كارمند يا كارگرى كه به‌خاطر شغلش به اندازه مسافت شرعى سفر مى‌كند؛ چنين افرادى در مبدأ و مقصد و بين راه (رفت و برگشت) نمازشان را تمام مى‌خوانند و روزه‌شان هم صحيح است.

محاسبه ده روزدر سفر:

س: براى اقامت در سفر، ده روز چگونه محاسبه مى‌شود؟ آيا از شب اول تا شب آخر است يا از طلوع فجر روز اول تا شب دهم؟

ج) شب اول و آخر محاسبه نمى‌شود، لذا ده روز و نُه شب كفايت مى‌كند. همچنين تلفيق روز ناقص با روز آخر كافى است مثلاً از ظهر روز اول تا ظهر روز دهم.

سن تمييز:

س: منظور از سن تمييز كه در بحث تكليف پسران مطرح مى‌باشد، چيست؟ آيا داشتن شهوت يا برانگيخته شدن شهوت در پسران مطرح مى‌باشد؟

ج) مقصود از تمييز، درك خوبى و بدى است و در صورتى كه نوجوان به مرحله‌اى برسد كه نگاه او به نامحرم يا نگاه نامحرم به او موجب تحريك شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.

لزوم تقليد:

س: چرا بايد مرجع تقليد داشته باشيم؟

ج) از باب حكم عقل به رجوع غير متخصص به متخصص.