وسوسه و درمان آن
س ٣١١ : چند سالی‌ است که به بیماری‌ وسواس مبتلا شده ام و این موضوع مرا بسیار عذاب می‌ دهد، وروز به روز این حالت در من تشدید می‌ شود تا جائی‌ که در همه چیز شک می‌ کنم و همه زندگی‌ ام بر پایه شک استوار گشته است. بیشترین شک من درباره غذا و اشیاء مرطوب است، به همین دلیل نمی‌ توانم مثل سایر مردم عادی‌ زندگی‌ کنم. وقتی‌ داخل مکانی‌ می‌ شوم فوری‌ جوراب هایم را از پای‌ خود بیرون م ی‌ آورم زیرا فکر می‌ کنم جوراب هایم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتی‌ من بر سجاده هم نمی‌ توانم بنشینم. هر وقت بر آن می‌ نشینم بر اثر وسوسه نفس از روی‌ آن بلند م ی‌ شوم تا مبادا پرزهای‌سجاده به لباسهایم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم. در گذشته چنین نبودم، اکنون از این کار هایم خجالت می‌ کشم و همیشه دوست دارم کسی‌ را در عالم رؤیا ببینم و مشکلاتم را با او در میان بگذارم و یامعجزه ای‌ رخ دهد و زندگی‌ ام را دگرگون نماید و به حالت گذشت ه ام برگردم . امیدوارم مرا راهنمائی‌فرمائید.

 ج: احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله های‌ عملیه ذکر شده است . از نظر شرعی‌ همه اشیاءمحکوم به طهارت هستند، مگر مواردی‌ که شارع حکم به نجاست آنها کرده و برای‌ انسان هم یقین به آن حاصل شده است. در این صورت رهائی‌ از بیماری‌ وسواس احتیاج به رؤیا و معجزه ندارد، بلکه بایدمکلّف ذوق وسلیقه شخصی‌ خود را کنارگذاشته و متعبدومؤمن به دستورات شرع مقدس باشدو چیزی‌ را که یقین به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زیرا شما از کجا به نجاستِ در و دیوار و سجاده و سایر اشیائی‌ ک ه استفاده می‌ کنید، یقین پیدا کرده اید. چگونه یقین پیدا کرده اید که پرزهای‌ سجاده ای‌ که بر روی‌ آن راه م ی‌روید یامی‌ نشینید، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرایت می‌ کند؟ لذا در این صورت اعتناء به وسواس برای‌ شما جایز نیست. مقداری‌ عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرین عدم اعتنا به شماکمک خواهد کرد تا به خواست و توفیق خداوند خود را از وسواس نجات دهید.

س ٣١٢ : زنی‌ هستم با تحصیلات عالی‌ و دارای‌ چندین فرزند، مشکلی‌ که از آن رنج می‌ برم مسأله طهارت است. چون در خانواده ای‌ متدین بزرگ شده ام، می‌ خواهم همه تعالیم اسلامی‌ را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، همیشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهیر بول، ترشحات سیفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی‌ سرم برخورد می‌ کنند و هر دفعه با مشکل تطهیر آن اعضاء مواجه هستم، و این باعث شده که در زندگی‌ با سختی‌ های‌ زیادی‌ روبرو شوم. از طرفی‌ هم نمی‌ توانم این امور را رعایت نکنم،زیرا مربوط به عقیده و دینم است. برای‌ حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی‌ نتیجه ای‌نگرفتم . بعلاوه موارد دیگری‌ هم هست که از آنها رنج می‌ برم مثل غبار ش ی‌ء نجس یا مراقبت از دست های‌کودک که یا باید آنها را آب بکشم و یا از دست زدن بچه به اشیاء دیگر جلوگیری‌ نمایم. با توجه به اینکه تطهیر شی‌ ء نجس برای‌ من بسیار دشوار است ولی‌ در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتی‌که فقط کثیف باشند برایم راحت است. لذا از حضرتعالی‌ می‌ خواهم که با راهنمائی‌ های‌ خود زندگی‌ را بر من آسان نمائید.

ج: ١ - از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است . یعنی‌ در هر موردی‌ که

 کمترین تردیدی‌ در نجس شدن آن برای‌ شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنید.

 ۲ - کسانی‌ که دارای‌ حساسیت نفسانی‌ شدیدی‌ در مورد نجاست هستند ( به این افراد در اصطلاح فقهی‌
 وسواسی‌ گفته می‌ شود)، حتی‌ اگر گاهی‌ یقین به نجاست هم پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند ،
 مگر در مواردی‌ که نجس شدن یک شی‌ ء را با چشمان خود ببینند، بطوری‌ که اگر فرد دیگر ی‌ هم آن ر ا
 ببیند، یقین به سرایت نجاست پیدا کند، فقط در این موارد باید حکم به نجاست کنند .
 استمرار اجرای‌ این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی‌ است که این حساسیت به طور کلی‌ از بین برود.
 ۳ - هر شی‌ ء یا عضوی‌ که نجس می‌ شود، برای‌ تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله کشی‌ بعد ا ز زوال عین
 نجاست کافی‌ است . تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شی‌ ء نجس از قبیل پارچه و
 مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.
 ۴ - از آنجائی‌ که شما به این حساسیت شدید در برابر نجاست مبتلا هستید، باید بدانید که غبار نجس
 در هیچ صورتی‌ نسبت به شما نجس نیست و نیز مراقبت از دست های‌ کودک چه پا ک باشد یا نجس و
 همچنین دقت در این که خون از بدن زائل شده یا خیر، لازم نیست. این حکم درباره شما تا زمانی‌ که این
 حساسیت از بین نرفته، باقی‌ است.
٥ - دین اسلام دارای‌ احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری‌ است، لذا آن را بر خود مشکل نکنید و با
 این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطرا ب در این موارد
 زندگی‌ را بر شما تلخ می‌ کند، و خداوند راضی‌ به رنج و عذاب شما و کسانی‌ که با شما ارتباط دارند، نیست .
 شکرگزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالی‌ است.
 ٦ - این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاجی‌ است. افراد بسیاری‌ بعد از ابتلاء به آن، با روش مذکور
 از آن نجات یافته اند.به خداوند توکّل نمائید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید. انشاء الله موفق
 باشید.
+ نوشته شـــده در سه شنبه هفدهم مرداد 1391ساعــت17:38 تــوسط سید علی هاشمی نژاد |
برچسب ها: وسوسه و درمان آن، درمان وسوسه، وسواس، درمان وسواس داشتن، جلوگیری از وسواس